Ohlášky 28.02.2016: Dlouhá Loučka, Šumvald a Paseka

    Milí farníci!

    Společné

    • Abych přiblížil v minulých listech pevnost Božího slova, použil jsem jako ilustraci ambon z dílny pana L. Kolka. Toto dílo ovšem nestojí v Senetářově, ale v jedovnickém kostele, jehož přestavbu pan architekt také uskutečnil.
    • V úterý 16. února 2016 zemřel prof. PhDr. Miloslav Pojsl (8. května 1945 – 16. února 2016), vedoucí Katedry církevních dějin a dějin křesťanského umění Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Na přání zesnulého se pohřeb bude konat v kostele českobratrské církve evangelické v úterý 23. února ve 13.30 hodin. Zádušní mše svatá bude sloužena v olomouckém kostele sv. Mořice ve středu 24. února v 9.00 hodin.
    „Profesor Pojsl byl od počátku u obnovení teologické fakulty v Olomouci a má na něm svůj podíl. Věnoval se zvláště dějinám Velehradu, křesťanské archeologii a architektuře, zpracoval dějiny olomouckých biskupů se zvláštním zřetelem na místa jejich pohřbení. V tom byl první a jistě se na něj budou odvolávat další autoři,“ shrnul přínos zemřelého olomoucký arcibiskup Jan Graubner.
    • Apoštolská nunciatura v České republice sděluje, že Svatý otec, papež František dnes, 12. února 2016, jmenoval biskupem plzeňské diecéze Monsignora Tomáše Holuba, generálního sekretáře České biskupské konference, faráře baziliky svatých Petra a Pavla a děkana Kolegiátní kapituly na pražském Vyšehradě. Nový pastýř plzeňské diecéze se narodil 16. srpna 1967 v Jaroměři a pochází z farnosti v Červeném Kostelci (z královéhradecké diecéze). Kněžské svěcení přijal 28. srpna 1993 v Hradci Králové, kde je také inkardinován.
    • Ve středu 2. března 2016 uplyne 69 let od úmrtí Mons. doc. ThDr. Leopolda Prečana, arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského.
    • O první středě v měsíci navštívím se svatými svátostmi naše nemocné.
    • Na tento týden připadá první pátek, což se projeví v pořadu bohoslužeb. Obvykle v tento den sloužívám mši svatou votivní v bílé barvě dle formuláře o Nejsvětějším Srdci Ježíšově. (Mešním formulářem se myslí souhrn vlastních liturgických modliteb - formulí daného dne.) Protože ale prožíváme dobu postní, musím užít formuláře z pátku po 3. neděli postní. Tím církev chrání, k duchovnímu prospěchu věřících, jedinečnou dynamiku těchto čtyřiceti; jistou výjimkou představují jen slavnosti, jako je Sv. Josef a Zvěstování Páně. (Je ovšem zajímavé v tomto ohledu, že katoličtí věřící tzv. mozarabského obřadu, s nímž se můžeme setkat ve španělském Toledu, během velkého postu nepřipouštějí ani tyto dvě zvláštnosti; jejich kalendář je v silných dobách církevního roku bez slavností, tedy „aertologický“.) Chceme-li pěstovat svou identitu v nábožensky negramotném prostředí, je prožívání církevního roku žádoucí.
    • Příští neděli se koná mimořádná účelová sbírka, vyhlášená Českou biskupskou konferencí, na Světové Dny mládeže v Krakově. Jako duchovní správce Dlouhé Loučky, Šumvaldu a Paseky doporučuji, abychom na toto požehnané dílo přispěli nejen modlitbou, ale i finančně. Mnozí mladí se mohou tohoto setkání zúčastnit jen díky naší podpoře. I když nemám důvodné podezření, že by se peněžní prostředky shromážděné při mimořádných účelových sbírkách (např. loňská na Národní eucharistický kongres) zpronevěřily, nepokládám za správné, že se přispěvatelům neposkytne žádné, třeba rámcové, vyúčtování.

    Dlouhá Loučka

    • O 2. neděli v liturgickém mezidobí, 21. února 2016, se při mši svaté vybralo na „svatopetrský haléř“ celkem 1.300 Kč. Pán Bůh zaplať!
    • O prvním čtvrtku se výjimečně přesouvají bohoslužby na ráno!
    • Na neděli 6. března 2016 není zatím zadán úmysl mše svaté.

    Šumvald

    • O 2. neděli v liturgickém mezidobí, 21. února 2016, se při mši svaté vybralo na „svatopetrský haléř“ celkem  Kč. Pán Bůh zaplať!
    • O první středě v měsíci odpadá kvůli pravidelné adoraci pobožnost křížové cesty.

    Paseka

    • O 2. neděli v liturgickém mezidobí, 21. února 2016, se při mši svaté vybralo na „svatopetrský haléř“ celkem 783 Kč. Pán Bůh zaplať!
    • Sbírka konaná při pohřební mši svaté za paní Annu Orságovou ve čtvrtek 25. února 2016 vynesla celkem Kč. Pán Bůh zaplať!
    • 26. února 2016, na který připadá první pátek v měsíci, se nebude konat přede mší svatou křížová cesta, protože dáme přednost, vycházejíce z teologických důvodů, obvyklé eucharistické adoraci. Výstav velebné svátosti s požehnáním je totiž bohoslužbou ve vlastním slova smyslu, zatímco křížová cesta je pouze oblíbenou lidovou pobožností. Liturgie je tedy mnohem vznešenější; je výkonem Kristova kněžského úřadu prostřednictvím posvátných znamení, jimiž se zjednává dokonalá úcta Bohu a naše posvěcení. Výstav Nejsvětější svátosti pak oltářní rozvíjí jeden z ustavujících rozměrů Eucharistického slavení, jímž je klanění.
    Katechismus katolické církve se k tomu opakovaně vyjadřuje:
    „Klanět se Bohu, to znamená v úctě a naprosté podřízenosti uznat „nicotnost tvora“, který existuje pouze skrze Boha. Klanět se Bohu znamená chválit ho a velebit tak jako Maria v Magnificat a pokořit se tím, že s vděčností vyznáváme, jak veliké věci učinil, a že jeho jméno je svaté. Klanět se jedinému Bohu osvobozuje člověka od sebelásky, od otroctví hříchu a modloslužby světa.“ (§2097)
    „Úcta k eucharistii. V mešní liturgii vyjadřujeme svou víru ve skutečnou přítomnost Krista pod způsobami chleba a vína mezi jiným pokleknutím nebo hlubokou úklonou na znamení klanění se Pánu. ´Katolická církev vzdává tuto bohopoctu eucharistické svátosti nejen během mše svaté, nýbrž i mimo její slavení tím, že se svrchovanou pečlivostí uchovává proměněné hostie a vystavuje je k slavnostnímu uctívání křesťanských věřících a nosí je v průvodě s radostí křesťanského lidu.´“ (§1378)
    A velký papež Benedikt XVI. řekl ve své apoštolské exhortaci z roku 2007 začínající slovy Sacramentum caritatis popisuje vnitřní vztah mezi slavením eucharistie a adorací takto:
    ´66. (…) V tomto významném aspektu víry církve se nachází jeden z rozhodujících prvků na cestě církve, který se realizuje po liturgické reformě požadované II. vatikánským koncilem. Zatímco reforma dělala první kroky, vnitřní vztah mezi mší svatou a adorací Nejsvětější svátosti se nejednou nechápal dostatečně jasně. Jedna z tehdy rozšířených námitek vycházela z předpokladu, že eucharistický chléb nebyl dán proto, abychom jej kontemplovali, ale abychom jej jedli. Ve světle zkušenosti církve s modlitbou se takový protiklad ukázal jako nepodložený. Už sv. Augustin řekl: „Nemo autem illam carnem manducat, nisi prius adoraverit; peccemus non adorando – Nikdo ať nejí tento chléb, když ho předtím neadoroval; hřešili bychom, kdybychom ho neadorovali.“ 87 V eucharistii nám přichází vstříc Boží Syn a chce se s námi spojit. Eucharistická adorace není nic jiného než přirozené rozvinutí eucharistického slavení, které je nejvyšším skutkem adorace v církvi. 88 Přijímat eucharistii znamená adorovat svým postojem toho, jehož přijímáme. Právě tak a jen tak se s ním stáváme jedním a zakoušíme jistým způsobem předzvěst krásy nebeské liturgie. Úkon adorace mimo mši svatou prodlužuje a zintenzivňuje to, co se konalo během slavení liturgie. Vždyť „jen v adoraci může dozrávat hluboké a pravé přijetí. A právě v tomto osobním úkonu setkání s Pánem dozrává i sociální poslání, které je v eucharistii zahrnuto a které chce prolomit bariéry nejen mezi Pánem a námi, ale také a především bariéry, které nás oddělují jedny od druhých.“´
    V této souvislosti se ještě zamysleme také nad tím, zda nezapomínáme klečet alespoň při proměňování a zda vštěpujeme našemu dorost ušlechtilý návyk poklekat před svatostánkem?
    • Na neděli 6. března 2016 není zatím zadán úmysl mše svaté.

    otec Pavel

    Farní listy ke stažení a vytištění

     28. února – 6. března 2016

    Dlouhá Loučka, Šumvald a Paseka

     

     

    Den

    Liturgická oslava

    Místo

    Čas

    Úmysl (poznámka)

    28.02.

    neděle

    3. neděle postní

    Dlouhá Loučka

    7:45

    Za dar zdraví pro dceru a vnučku.

    Šumvald

    9:30

    Za Emila Lachnita a manželku a jejich syna Františka Lachnita a manželku.

    Paseka

    11:00

    Za rodinu Svozilovou.

    29.02.

    pondělí

    pondělí po 3. neděli postní

    Dlouhá Loučka

    17:00

    Za ++ děti, ++ kolegyně, ++ příbuzné a ostatní známé.

    01.03.

    úterý

    úterý po 3. neděli postní

    ---

    ---

    ---

    02.03.

    středa

    středa po 3. neděli postní

    Šumvald

    15:30

    moderovaná adorace, zásvětná modlitba Nejsvětějšímu Srdci Páně a svátostné požehnání

    16:00

    Mše: Za + manžela, + rodinu Davidovou, Horníčkovou, Kubíčkovou, Nezbedovou a za Boží požehnání a ochranu pro ** rodiny.

    03.03.

    čtvrtek

    čtvrtek po 3. neděli postní

    Dlouhá Loučka

    6:30

    výstav velebné svátosti, tichá adorace, nešpory, zásvětná modlitba Nejsvětějšímu Srdci Páně a svátostné požehnání

    7:30

    pobožnost křížové cesty

    8:00

    mše sv.

    04.03.

    pátek

    pátek po 3. neděli postní

    první pátek

    Paseka

    15:30

    výstav velebné svátosti/ zpovídání

    16:00

    Za * rodinu.

    05.03.

    sobota

    sobota po 3. neděli postní

    Sanatorium-Paseka

    12:30

     

    06.03.

    neděle

    4. neděle postní

    Dlouhá Loučka

    7:45

     

    Šumvald

    9:30

    Za * a + rodinu Kamrádkovou.

    Paseka

    11:00

     

     

    Finanční podpora

    "Šumvald - kostel sv. Mikuláše - oprava nátěru fasád" je realizováno za finanční podpory Olomouckého kraje, obce Šumvald a Ministerstva kultury.

    logo olkrajlogo sumvaldlogo mkcr