Milí farníci!
Společné
• Velmi důležitá praktická poznámka k roku Božího milosrdenství:
Tzv. misionářem milosrdenství byl jmenován P. Bohumír Vitásek, kanovník penitenciář. Pokud někdo z našich farníků si je vědom toho, že by se provinil hříchem, jehož rozhřešení je za běžných okolností (viz úvodník) vyhrazeno samotnému papežovi, nechť se bez obav obrátí na otce Bohumíra. Zpovídá v katedrále v neděle od 9:30 do 10.30 a čtvrtky od 17h do 18h – mimo čtvrtek 3. března 2016. Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; 731 402 051 (při komunikaci e-mailem či telefonem dbejte diskrétnosti).
Misionářem milosrdenství byl jmenován rovněž P. ThLic. Lukasz Karpinski SchP, administrátor Strážnice – Sv. Martin, který bude zpovídat ve Strážnici u Panny Marie každé pondělí od 17:30 do 18:30 během adorace; pak během týdne podle domluvy. Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; 773 750 967.
• Při posledním pohřbu, v Pasece, jsem si znovu položil otázku: Proč věřící nepřistupují při pohřební mši svaté ke svatému přijímání? V bohoslužebné knize Pohřebních obřadů čteme v paragrafu 42: „Doporučuje se, aby při eucharistické oběti za zemřelého šli věřící, především příbuzní zemřelého, také k svatému přijímání.“ Zavádí zde zákonodárce nový prvek zádušní liturgie? Určitě ne. Proč se tedy mezi rubrikami uvádí tato pobídka? Nejspíše proto, že i v dřívějších dobách se pohřby konaly zpravidla okolo třetí hodiny odpolední a vzhledem k tehdy platným, přísnějším předpisům o eucharistickém postu bylo svaté přijímání běžnému věřícímu nedostupné. Dnešní věřící vlastně pokračují v předávané praxi, aniž by o ní přemýšleli a hlavně aniž by o ní chtěli přemýšlet. Svaté přijímání je přitom vrcholnou účastí věřícího křesťana na mši svaté. Není-li duše zatížena těžkým hříchem, je vhodné k němu přistoupit i při pohřbu.
Rád bych upozornil, že svaté přijímání udílené pod obojí způsobou může mít při křesťanském pohřbu velice silný teologický i pastorační význam. To je ta krev, která obmyla Adamovy kosti na Kalvárii. Díky ní jsme vykoupeni a otevírá se nám, smrtelníkům, nebe a vzkvétá naděje na spásu, neporušitelnost. Tuto krev lze při pohřbu adorovat dokonalejším způsobem, tedy uctivou účastí na kalichu.
Číst dál...