- P. Pavel Hödl
Ohlášky 8. 12. 2013: Dlouhá Loučka, Šumvald a Paseka
předem ohlášek a ořadu bohoslužeb přeji každému z vás, abyste to kratičké období adventní nepromarnili.
O památce věrných zemřelých 2. listopadu 2013 vyšel pěkný rozhovor s antropoložkou Olgou Nešporovou v Lidových dnech (č. 255, str. 27). Interview vedl Jiří Hanuš. Dovoluji si některé části ocitovat:
S antropoložkou Olgou Nešporovou o tom, proč moderní společnost tabuizuje smrt, proč Češi své mrtvé pohřbívají bez obřadů a jak vypadají pohřby "šité na míru".
Vytěsnění smrti z našich každodenních životů má podle Olgy Nešporové na svědomí moderní medicína, jejíž úspěchy učinily z umírání výjimečnou událost, která vlastně znamená neúspěch lékařů, který je záhodno skrýt před očima veřejnosti.
- LN V historiografii se mluví o takzvané ochočené smrti. Měla by to být smrt, na kterou je člověk připravován, s níž počítá a kterou "zvládne". Většinou se říká, že to byla smrt našich předků, dobrá smrt. Nejedná se vlastně o jakousi idealizaci minulosti, lze smrt vůbec takto ochočit?
Domnívám se, že smrt plně ochočit nelze. Přesto o to lidé různých kultur v minulosti i současnosti do jisté míry usilovali. Zpravidla při tom používali (a v celosvětovém měřítku stále používají) náboženské představy, které pomáhají smrt zařadit do určitého kontextu a stanoví její přesah. Ty se pak v reálném životě odrážely v mnoha konkrétních zvycích provázejících umírání a pohřbívání. To ovšem neznamená, že by smrt nebyla v minulosti bolestivá nebo že by se jí lidé nebáli či po ztrátě blízkých netruchlili. To ochočení v evropské minulosti spočívalo především v tom, že smrt byla díky své četnosti záležitostí, se kterou byli lidé více obeznámeni a díky tradicím věděli, jak se náležitě chovat, když přišla. Smrt byla všudypřítomná a důvěrně známá mimo jiné i proto, že život byl nejistější a krátký. Umírání bylo často mučivé a bolestivé, protože lékařská péče nebyla všem dostupná a neměla takové možnosti, jaké má dnes. Pravda je, že smrt byla často rychlejší (např. vinou infekčních chorob) a spoluúčast okolí na umírání člověka byla větší.
"Šumvald - kostel sv. Mikuláše - oprava nátěru fasád" je realizováno za finanční podpory Olomouckého kraje, obce Šumvald a Ministerstva kultury.